Search

חילופי אסירים בין ארה"ב לאיראן: שני מדענים שוחררו ושבו למדינתם - וואלה!

חילופי אסירים בין ארה"ב לאיראן: שני מדענים שוחררו ושבו למדינתם - וואלה!

חילופי אסירים בין ארה"ב לאיראן: שני מדענים שוחררו ושבו למדינתם
צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

(בוידאו: שר החוץ של איראן זריף תוקף את ארצות הברית)

מדען בעל אזרחות אמריקנית וסינית, שיווי וואנג, שנעצר באיראן בשנת 2016 והואשם בריגול לטובת וושינגטון שוחרר היום (שבת) במסגרת עסקת חילופי אסירים עם ארצות הברית, ששחררה בתמורה את המדען מסעוד סולימאני שהוחזק בארצות הברית. שחרור השבויים מגיע לאחר מו"מ שבסופו הגיעו להסכמה ארצות הברית ואיראן.

שר החוץ של טהראן מוחמד ג'וואד זריף אמר כי הוא שמח לדעת שוואנג וסולימאני יצטרפו בקרוב למשפחותיהם והוסיף כי "תודה רבה לכל המעורבים ובמיוחד לממשלת שוויץ שסייעו בהסכם".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אישר את הדברים ואמר כי וואנג חוזר לארצות הברית לאחר שהוחזק שלוש שנים באיראן. "נמשיך לפעול לשחרור כל האמריקנים המוחזקים 'בטעות' מעבר לים", אמר הנשיא טראמפ. "מודה מאוד לשוויץ שעזרה".

שר החוץ של וושינגטון מייק פומפאו התייחס לשחרור האסירים ואמר כי אמריקני נוסף חוזר הביתה וכי וואנג יתאחד בקרוב עם אשתו ובנו. "לא ננוח עד שנחזיר את כל האמריקנים העצורים באיראן ובעולם", אמר השר פומפאו. "מודה לשוויץ שהקלו על חזרתו של וואנג ושמחים על כך שממשלת איראן הייתה יעילה בנושא הזה".

אשתו של וואנג, חואה קו, אישרה את שחרורו מהכלא באיראן והוסיפה כי "המשפחה סוף סוף מתאחדת שוב. מודים מאוד לכל מי שעזר לזה לקרות".

לפני שלושה חודשים, רוסיה ואוקראינה שחררו 70 אסירים במסגרת עסקה לחילופי שבויים, שהייתה אמורה להוביל להפשרה משמעותית ביחסים בין שתי השכנות המסוכסכות מאז סיפחה מוסקבה את חצי האי קרים ב-2014. החלפת השבויים התקיימה אחרי שיחות ממושכות, שהולידו ציפיות גבוהות בקרב בני משפחותיהם. מטוס רוסי העביר 35 אסירים משוחררים מקייב, בעוד שמטוס אוקראיני עשה את הדרך ההפוכה ממוסקבה.

שגרירות שוויץ בטהראן דואגת לאינטרסים של אמריקה במדינה כשגרירות ארה"ב שם נסגרה מאז השתלטות הסטודנטים ב-1979 ומשבר בן 444 יום. בריאן הוק, הנציג המיוחד של ארה"ב לאיראן, ליווה את המדען האיראני סולימאני לשוויץ כדי לבצע את ההחלפה וישוב עם וואנג, כך אמר גורם אמריקאי בארה"ב שדיבר באנונימיות מכיוון שטרם פורסם המידע. הוק ו-וואנג בדרכם לבית החולים לנדסטאוהל בבסיס האוויר רמשטיין בגרמניה, שם יבדק וואנג על ידי רופאים, אמר הרשמי. הוק צפוי לחזור לארה"ב מגרמניה בלבד, שכן וואנג צפוי להערכה למשך מספר ימים. וואנג נידון לעשר שנות מאסר באיראן על כך שלכאורה "הסתנן" למדינה ושלח חומר חסוי לחו"ל. משפחתו ואוניברסיטת פרינסטון הכחישו בתוקף את הטענות. הוא נעצר בזמן מחקר על שושלת קאג'אר ששלטה בעבר באיראן בסוף שנות ההיסטוריה האירופאית של המאה ה -19 ותחילת המאה ה-20.

המדען האיראני עסק במחקר תאי גזע, המטולוגיה ורפואה מחודשת. סולימאני נעצר על ידי הרשויות בארצות הברית באשמה שהפר את הסנקציות המסחריות בניסיון להביא חומר ביולוגי לאיראן. הוא ועורכי דינו שומרים על חפותו ואמרו שהוא תפס את תוכניותיו של סטודנט לשעבר לנסוע מהמדינה לאיראן בספטמבר 2016 כסיכוי להשיג חלבונים רקומביננטיים המשמשים במחקר שלו. המתיחות הייתה גבוהה בין טהראן לוושינגטון מאז שהנשיא טראמפ משך באופן חד צדדי את אמריקה מהסכם הגרעין של טהראן עם מעצמות העולם. זריף בספטמבר האחרון אמר בראיון ל-NPR כי הוא דוחף להחליף בין סולימאני לוואנג. "הצעתי להחליף אותם, כי כשר חוץ אני לא יכול ללכת לבית המשפט שלנו ופשוט לומר להם 'תשחרר את האיש הזה'", אמר אז זריף. "אני יכול ללכת לבית המשפט ולהגיד להם 'אני יכול להחליף את האיש הזה באיראני', ואז ... יש לו מעמד חוקי בבית המשפט".

ביוני שחררה איראן את ניזאר זאקה, תושב קבע בארצות הברית מלבנון שדגל בחופש אינטרנטי ועשה עבודות למען הממשלה. ארצות הברית גירשה את נגר גודסקאני האיראני בספטמבר האחרון, לאחר שזה הובא מאוסטרליה ואחר כך נידון למאסר בשל ייצוא בלתי חוקי של טכנולוגיה מוגבלת לאיראן. ישנם אמריקנים אחרים המוחזקים באיראן כולל איש העסקים באקר נמזי המוחזק למעלה משנתיים ואובחן כחולה באפילפסיה. גם נמזי וגם בנו סיאמק, גם הוא אזרח כפול המוחזק יותר משלוש שנים, מרצים עונש של 10 שנים לאחר שהורשעו בשיתוף פעולה עם כוח עוין.

Let's block ads! (Why?)



2019-12-07 11:56:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjgwMTHSAQA?oc=5
CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMjgwMTHSAQA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "חילופי אסירים בין ארה"ב לאיראן: שני מדענים שוחררו ושבו למדינתם - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.