Search

ברוב של 61 ח"כים הוקמה הוועדה המסדרת בכנסת; גוש הימין החרים - וואלה!

ברוב של 61 ח"כים הוקמה הוועדה המסדרת בכנסת; גוש הימין החרים - וואלה!

ברוב של 61 ח"כים הוקמה הוועדה המסדרת בכנסת; גוש הימין החרים
צילום: ערוץ כנסת, דוברות העבודה-מרצ, עריכה: טל רזניק

הדיון בהקמת ועדות הכנסת - שידור חי

על רקע ההחרמה מצד גוש הימין ואחרי שבוע של כנסת משותקת - המליאה אישרה הערב (שני) את הקמת הוועדה המסדרת בכנסת. בהצבעה על הקמתה של הוועדה הראשונה, תמכו 61 חברי כנסת, ואחד נמנע - יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. בראש הוועדה יעמוד ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), והיא תורכב מ-17 חברים: חמישה מכחול לבן, חמישה מהליכוד, שניים מהרשימה המשותפת, וחבר אחד מהעבודה-מרצ, ימינה, ש"ס, ישראל ביתנו, ומיהדות התורה. בכך, לגוש המרכז-שמאל בראשות כחול לבן יש רוב בוועדה.

בעוד זמן קצר צפויה הוועדה המסדרת להתכנס לדיון ראשון, לקראת הקמתן של ועדות נוספות. בהן ועדת הכספים, ועדת החוץ והביטחון וגם ועדה בנושא נגיף הקורונה. כולן צפויות להיות בשליטת גוש המרכז-שמאל.

מליאת הכנסת ה-23 החלה לדון אחר הצהריים בהקמת הוועדה המסדרת ושאר הוועדות השונות, מהלך שקידמו סיעות כחול לבן, העבודה-מרצ, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת, למול מחאה של מפלגות בלוק הימין-חרדים. נתניהו הוביל את המהלך להחרמת הדיונים וההצבעה על הקמת הוועדה המסדרת, בשל ההפסד הצפוי לגוש בראשותו.

בכחול לבן הציעו לרשימה המשותפת להגיע לפשרה, ולקחת את ראשות ועדת העבודה והרווחה, וכן את ראשות ועדה שתעסוק באלימות בחברה הערבית. זאת, בתמורה להסכמתם להדיח את יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), כדי שישראל ביתנו תעמוד בראשות ועדה זו.

מאחורי הקלעים של הקמת הוועדות, מתנהל קרב על ראשות ועדת הכספים בכנסת, כשהמועמד המוביל לתפקיד יו"ר ועדת הכספים הוא ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו. ח"כ אחמד טיבי, אחד מראשי הרשימה המשותפת, הודיע לכחול לבן כי הוא מתנגד לעת עתה להחלפת היו"ר הנוכחי של הוועדה ח"כ משה גפני מיהדות התורה, זאת ברקע לברית שנרקמה בין הח"כים הערבים לח"כים החרדים, אך בכחול לבן עשו מאמץ בניסיון להגיע להבנות עם טיבי וסיעתו. גורם בכחול לבן מסר כי "אנחנו עובדים מול כל הסיעות ובערב יקומו ועדות". גורם ברשימה המשותפת אמר כי "עוד לא התקבלה החלטה".

הכנסת נערכה בשלב ראשון להקמתן של ארבע ועדות: ועדת חוץ וביטחון, ועדת הכספים, ועדת הקורונה והוועדה המסדרת. מלבד ועדת חוץ וביטחון שתישאר במקומה נוכח סיווגה הפיזי, שלוש הוועדות האחרות יהיו במתכונת חדרים כפולה, קרי לכל אחת מהוועדות יוקצו שני חדרים על מנת לאפשר לכל חבריה להשתתף בדיונים ובהצבעות. בכל אחד מחדרי הוועדה יהיה מסך בו חברי הועדות יוכלו לצפות זה בזה ולדבר זה עם זה. ההצבעות תתקיימנה באותו האופן ובאמצעות המסך המקשר בין חדרי הוועדות.

להצבעה במליאה על הקמת הוועדה המסדרת לא השתתפו חברי הכנסת מהליכוד, ימינה, יהדות התורה וש"ס. בליכוד מתכננים פיליבסטר נגד הקמת הוועדות הנוספות. השרים והח"כים התבקשו להתייצב ולהתכונן ל"לילה ארוך". ח"כ איציק שמולי (העבודה) כינה את הצעד "הדבר הכי חסר אחריות לעשות". לדבריו, "דווקא בכנסת מסוכסכת הועדות הן יחסית זירה עניינית ושפויה עם שיתוף פעולה. לקחת אותן בנות ערובה לפוליטיקה קטנה זה דבר לא נסלח עתה. איך נסייע למשק ולעצמאים ללא ועדת הכספים? מי אם לא ועדת החינוך יפתור הבלאגן לתלמידים?".

כחול לבן ובעלות בריתה מחזיקות רוב בכנסת לטובת הקמת הוועדות שיעברו כעת לשליטתן המוחלטת. במפלגה שואפים לקדם את המהלך לבחירת יו"ר כנסת חדש, במקומו של אדלשטיין, כדי להשלים את השליטה בכנסת בתקופה שבה אין ממשלה.

חברי הכנסת אלון שוסטר ורם בן ברק מכחול לבן, שנמצאים בבידוד לאחר שבאו במגע עם חולה קורונה, הגיעו היום להצבעה על הקמת הוועדה המסדרת. בכנסת אישרו לשניים להגיע ברכב מבודד דרך כניסת הח"כים הראשית, לעלות ישירות ליציע האורחים במליאה הממוקם מעל האולם עצמו מבלי לבוא במגע עם אף אחד מחברי הכנסת או הנוכחים במשכן, להצביע כל אחד לבד ולחזור חזרה לבידוד.

צעיף שחור נגד אדלשטיין בכנסת: "סיימת את זמנך"

מספר שתיים בכחול לבן ח"כ יאיר לפיד תקף את יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין בדבריו במליאה. "אדוני יו"ר הזמני, כנסת נכבדה, לא בא לכם דמוקרטיה יותר. ראש הממשלה הבין שאם תהיה פה דמוקרטיה, הוא ילך לבית הסוהר, והחלטתם שלאט לאט תפרקו אותה", אמר לפיד. "אתם עושים את זה במצב חירום, כשאנשים פוחדים, כשהם בבית וחייהם מתרסקים מסביבם. לא ניתן לכם לפרק את הדמוקרטיה הישראלית".

בפתח ישיבת מליאת הכנסת, ביקש אדלשטיין להבהיר כי "בניגוד לשקרים שהופצו לאחרונה, הכנסת לא נסגרה לרגע". לדבריו, "הכנסת עבדה בשבוע שעבר לפי כל לוחות הזמנים כמו בכל שבוע במשך עשרות השנים האחרונות. הכנסת נפתחה עכשיו על מנת שעוד היום נוכל להקים את הוועדות שהחוק קובע שאנחנו צריכים להקים, על מנת לעשות את תפקידנו ולפקח על הממשלה במצב הלא פשוט הזה".

הוא קרא לבאי המשכן לשמור על הנחיות משרד הבריאות, והתייחס גם להפגנה המתקיימת מול משכן הכנסת. "כמי שהשתתף בעצמו לפני כניסתי לפוליטיקה ואחרי כשהייתי כבר חבר כנסת במאות רבות של הפגנות, אני מכיר ומעריך את זכות האזרחים להפגין. אך אנא, במצב שאנחנו נמצאים בו אל תסכנו אחד את השני, אל תסכנו את אנשי המשמר ואת אנשי המשטרה, שימרו על ההנחיות. אי אפשר להסביר לאזרח שמקבל קנס מכיוון שיצא להשתזף בחוף הים, שלחברי כנסת מותר להתחבק עם המפגינים או אחד עם השני, ולשים את התמונות בפייסבוק".

על רקע מחאת "דגל שחור", במהלכה הגיעו כ-2,500 מפגינים לאזור הכנסת, ח"כ יוליה מילנובסקי (ישראל ביתנו) נופפה במליאה בבד שחור מול פניו של אדלשטיין. זאת, כמחאה על התנגדותו להצביע על בחירת יו"ר כנסת חדש. "שום זכויות עבר לא יכסו על מה שקורה כאן כעת", אמרה. כשנגמר זמן הדיבור של מילנובסקי, פנה אליה אדלשטיין ואמר: "תם זמן הדיבור שלך". בתגובה, היא השיבה: "אתה סיימת את זמנך. לא בחרתי בך".

בצל התפשטות נגיף הקורונה, מנכ"ל הכנסת אלברט סחרוביץ' החליט כי בכל זמן נתון תותר שהייתם של עשרה אנשים במליאת הכנסת, בתוכם, יו"ר הכנסת, מזכירת הכנסת, רשם, סדרן ושישה חברי כנסת מתוך חברי הכנסת שנרשמו לנאום בדיון. לפי ההחלטה, הדוברים בדיון ירשמו מראש ויקראו להיכנס לאולם המליאה לפי סדר הרשמתם.

בכנסת נערכו מראש, ובשל כך, הקצו מתחמי המתנה לנואמים בדיון. על מנת לאפשר כניסה יעילה של הנרשמים לדיון יוקצו שלושה מתחמי כאלה במזנון הח"כים ובאזור "הפרסה" - העוטפת את אולם המליאה. בשני המתחמים יפעלו מסכים שישדרו את דיוני המליאה - כך שחברי הכנסת יוכלו להתייחס לנואמים שלפניהם. ההצבעה עצמה תיעשה בקבוצות של שישה חברי כנסת בכל מקצה, על פי הקראה שמית ותיעשה על פי סדר הא"ב.

(עדכון ראשון: 15:46)

Let's block ads! (Why?)



2020-03-23 17:54:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDgzNjHSAQA?oc=5
52781871014733

Bagikan Berita Ini

0 Response to "ברוב של 61 ח"כים הוקמה הוועדה המסדרת בכנסת; גוש הימין החרים - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.