Search

הליך בזק: כך מתכנן הליכוד לחוקק את "חוק המצלמות" בשלושה ימים - ישראל היום

הליך בזק: כך מתכנן הליכוד לחוקק את "חוק המצלמות" בשלושה ימים - ישראל היום

הליכוד מתכנן להעביר את חוק המצלמות בהליך בזק מיוחד, על מנת לקצר את מהלך החקיקה שלו במידה ניכרת, ולהפוך אותה למעשה ל"חקיקת בזק".

נתניהו: "רוצים לגנוב את הבחירות" // צילום: דניאל רוט-אבנרי, לונדון

יו"ר הוועדה המסדרת של הכנסת,  חבר הכנסת מיקי זוהר (הליכוד), אמר ל"ישראל היום" כי יכנס מחר את הוועדה המסדרת, על מנת שניתן יהיה להביא את חוק המצלמות לאישור הכנסת לאלתר. הועדה תתבקש לשחרר את הצעת החוק מחובת הנחה, כדי שניתן יהיה להביא לאישורו כבר מחר בכנסת. 

אם לא יקרה דבר בלתי צפוי, מחר אחר הצהריים תובא הצעת החוק לאישור מליאת הכנסת בקריאה ראשונה. אם יושג רוב לאישורה, היא תועבר לדיון בוועדה מיוחדת שתוקם למטרת קידום החוק. הוועדה תתכנס לישיבה ביום שלישי לפני הצהריים, ותאשר את נוסח החוק לקריאה שניה ושלישית. עוד באותו יום (שלישי) יחל הדיון בחוק במליאת הכנסת, והוא יימשך ברציפות עד יום רביעי - בערב אז תתקיים ההצבעה הסופית לאישור החוק בקריאה שנייה ושלישית.

חוק המצלמות בקלפיות עבר היום (ראשון) בישיבת הממשלה  פה אחד, לאחר ישיבת ממשלה סוערת בנושא. במהלך הישיבה פרץ עימות בין שר המדע אופיר אקוניס לבין יועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדנבליט. היועץ הציג את עמדתו לפיה יש מקום לחוקק את חוק המצלמות, אך לא בתנאים האלה ולא בעיתוי הנוכחי ערב בחירות. בתגובה התפרצו נגדו השרים. אקוניס תקף את מנדלבליט בשל סירובו להגן בבג"ץ על ההחלטה לפסול את המדענית יעל אמיתי, שחתמה על עצומה הקוראת לסרבנות לשרת ביהודה ושומרון – פרשה שנחשפה בשעתה ב"ישראל היום"

"בבג"ץ לא הגנתם עליי ואפילו לדבר לא רציתם לאפשר לי. כמו שהתנגדתם לזה, כך אתם מתנגדים עכשיו למצלמות. יש פה דברים לא תקינים", זעם אקוניס. בתגובה השיב היועץ מנדלבליט כי "זה לא המקום לדון בנושא הזה אבל אפשר למצוא פתרונות". ראש הממשלה נתניהו הפסיק את הדיון בנושא פרשת המדענית. 

אקוניס אמר בישיבה כי: "חשוב להדגיש כי הדיון הזה מתקיים עכשיו משום שוועדת הבחירות המרכזית החליטה רק ב-26 באוגוסט שצריך חקיקה. כל טיעון אחר, בעיקר של האופוזיציה, הוא שקרי".

בחלק הסגור של ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אני מבין למה לפיד, גנץ וליברמן מסכימים עם הרשימה המשותפת נגד פיקוח במצלמות על הקלפיות, כדי לאפשר זיופים וגניבת בחירות. אני לא מבין למה הגורמים המשפטיים מעלים טיעונים טכניים מופרכים במקום להתייצב בעד שמירה על טוהר הבחירות, במקום לעשות את תפקידם".

ישיבת הממשלה // צילום: אורן בן חקון

בפתח ישיבת הממשלה הוא הוסיף: "אני רוצה להדגיש כאן - החוק המוצע קובע שהמצלמות יתעדו את אולם הקלפיות ולא את ההצבעה מאחורי הפרגוד. חשאיות ההצבעה תישמר בקפדנות. כבר ב-2013 אמר השופט אליקים רובינשטיין, שהיה אז יושב ראש ועדת הבחירות: "יש צורך לחשוב על מצלמות" - ולגבי הבחירות האחרונות, אמר יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, השופט מלצר, שתופעת הזיופים היא בעיה אמיתית. ובכן, בעיות צריך לפתור, ובעיות בבחירות חייבים לפתור לפני הבחירות. מתי רוצים שנפתור את זה, אחרי הבחירות?

"אין צורך בהיערכות מיוחדת, אין צורך בהכשרה מיוחדת ואין צורך בציוד מיוחד. כל משקיף יכול לצלם עם הטלפון הסלולרי שלו. הרי זה מה שקורה בכל המרחב הציבורי שלנו: כל אחד מצלם, הכל בסטורי, כל מכולת מתועדת במצלמות - אז דווקא את אולם הקלפיות אי אפשר לצלם? מצלמות בקלפיות לטוהר הבחירות זה פשוט, זה הוגן, זה שקוף וזה צודק".

שר האוצר משה כחלון אמר הבוקר ל"ישראל היום": "חשוב להציב מצלמות בקלפיות. אנחנו מבקשים לקיים שקיפות על בסיס מה שקרה באפריל האחרון. הבחירות צמודות, תארו לכם ששלטון יעבור בגלל זיוף של אלף קולות. צריך להעביר את החוק. אם ליועמ"ש יהיו הערות, יהיה צורך להיכנס לדיון ולמצוא את הפתרון המשפטי. כך היה תמיד בעבר ואין סיבה שלא יהיה כך גם הפעם. לתפיסתי החוק צריך לעבור".

יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בסיור שקיים הבוקר במעלה אדומים כי "במקרה הזה יש תיאום מוחלט בין הרשימה המשותפת לליכוד. שתיהן בעלות אינטרס עליון ללבות את האש, וכל הזמן להתקוטט על נושא מצלמות. אני חוזר ואומר שאנחנו נתמוך בחוק המצלמות, אף שברור שהוא לא יעבור". 

ליברמן אמר את הדברים לאחר שנתניהו תקף אותו בעקבות ריאיון של יו"ר ישראל ביתנו בתוכנית פגוש את העיתונות בחדשות 12. 

"לצמצם את הזיופים"

חוק המצלמות נולד לנוכח זיופים וטעויות ספירה בהיקף נרחב שהתגלו לאחר הבחירות הקודמות, ולאחר שיו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, קבע כי נוסחו הנוכחי של החוק לא מאפשר הכנסת מצלמות לקלפיות. על פי הצעת החוק, "כל חבר ועדת קלפי, משקיף, מזכיר או נציג מטעם ועדת הבחירות המרכזית יוכל לתעד חזותית או קולית כל מה שהוא מוסמך לפקח עליו כדי להגשים את מטרת תפקידו". בדברי ההסבר, כפי שנמסרו לשרים, נאמר כי מטרת החוק היא "למנוע או למצער לצמצם את הזיופים בקלפיות". 

בשל הזמן הקצר שנותר עד הבחירות, השרים גם צפויים לאשר בקשה חריגה, שלפיה הליכי החקיקה בשלוש קריאות יאושרו בתוך יום או יומיים. החוק מעורר התנגדות קשה במערכת המשפטית; היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע שלשום כי הוא מסכים עקרונית לדרישה להציב מצלמות בקלפיות - אך מתנגד לעיתוי ההחלטה על כך. 

"רק הליך סדור ונאות"

בחוות דעת שהגיש למזכיר הממשלה צחי ברוורמן, הסביר מנדלבליט כי קיימת מניעה משפטית לאישור הצעת החוק בעת הזו: זמן כה קצר לפני הבחירות, בתקופת ממשלת מעבר, ולאחר פסיקת יו"ר ועדת הבחירות השופט חנן מלצר נגד החוק. מנדלבליט אף כתב כי יתייצב באופן אישי בישיבת הממשלה כדי להסביר את עמדתו. "הגם שאני סבור כי הסדרה חקיקתית של סוגיית הפיקוח על טוהר הבחירות באמצעות מצלמות - נכון וראוי שתיעשה, הרי לנוכח עמדת גורמי המקצוע, ובראשם יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, בדבר הסכנה הקרובה לוודאי לניהולם התקין של הליכי הבחירות – לעמדתי קמה מניעה משפטית לאישור הצעת החוק הנדונה בעת הזו", כתב היועץ המשפטי לממשלה.

עם זאת, הוסיף היועץ לומר כי אין מניעה ואף רצוי שהכנסת הבאה תגבש הסדר בעניין מצלמות בקלפיות - אך זאת רק בהליך חקיקה מלא, סדור ונאות. 

ליברמן: בנושא המצלמות תיאום בין "הליכוד" לערבים // צילום: עמי שמיר

ואולם ראש הממשלה נחוש לחוקק את החוק, למרות התנגדות היועץ. בתום ביקורו בלונדון ביום שישי טען נתניהו כי יריביו הפוליטיים מנסים להטות את תוצאות הבחירות לטובתם, וכי הצבת המצלמות היא הדרך למנוע זאת. "מנסים לגנוב את הבחירות על ידי כך שמונעים הצבת מצלמות", אמר ראש הממשלה, "אנחנו לא רוצים שיגנבו את הבחירות, ולכן אנחנו דורשים את אותן מצלמות". 

בהכנת הידיעה השתתפו: גדעון אלון, יהודה שלזינגר, יאיר אלטמן ואריאל כהנא

Let's block ads! (Why?)



2019-09-08 12:57:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjkwMzE10gEA?oc=5
CBMiLGh0dHBzOi8vd3d3LmlzcmFlbGhheW9tLmNvLmlsL2FydGljbGUvNjkwMzE10gEA

Bagikan Berita Ini

0 Response to "הליך בזק: כך מתכנן הליכוד לחוקק את "חוק המצלמות" בשלושה ימים - ישראל היום"

Post a Comment

Powered by Blogger.